Mocne strony systemu zarządzania w Telbud S.A.
Pozytywnym wynikiem zakończył się audyt nadzoru systemu zarządzania zgodnego z PN-N ISO 9001:2015, AQAP 2110:2016, PN-EN ISO 45001:2018, który został przeprowadzony w naszej firmie w maju przez audytora Centrum Certyfikacji Jakości.
Wdrożenie systemu zarządzania jakością ISO 9001
ISO 9001 to norma określająca wymagania dotyczące zarządzania jakością. Stosują ją przedsiębiorstwa, których celem jest:
- wykazanie potencjału do nieprzerwanego dostarczania produktów i usług zgodnych z obowiązującymi przepisami i wymaganiami klientów,
- zwiększenie zadowolenia i zaufania klientów,
- planowanie i monitorowanie wykonania określonego procesu.
ISO 9001 zakłada regularne pomiary poziomu zadowolenia klienta, poziomu wyrobów i procesów. Akcentuje też rolę kierownictwa w realizacji usystematyzowanego zarządzania zasobami organizacji.
Korzyści z wdrożenia i certyfikacji ISO 9001 to przede wszystkim usprawnienie organizacji pracy, orientacja działań na realizację potrzeb klientów, zarządzanie poprzez ustanowione cele, a także podniesienie atrakcyjności firmy w oczach potencjalnych klientów.
Międzynarodowa norma ISO 9001 to najpopularniejszy system zarządzania. Wymagania tej normy mogą wdrażać zarówno firmy produkcyjne, jak i usługowe, publiczne i niepubliczne placówki ochrony zdrowia oraz rządowe i samorządowe jednostki. Mogą to być przedsiębiorstwa zróżnicowane pod względem wielkości, złożoności struktury organizacyjnej czy formy zarządzania.
System zarządzania oparty o standard AQAP 2110
Certyfikacja AQAP 2110 to proces, który przygotowuje organizacje do realizacji kontraktów na dostawy produktów lub usług Siłom Zbrojnym RP oraz pozostałym armiom NATO. Zwiększa pewność dostarczenia przez dostawcę produktów i usług zgodnie z wytycznymi umowy.
Wdrożenia systemu AQAP 2110 zwiększa pozycję konkurencyjną organizacji w realizacji zamówień, szczególnie w przypadku uczestnictwa w przetargach. Organizacje o mniejszych rozmiarach mają możliwość konkurowania z większymi, które mają wdrożony system. Poprzez podniesienie efektywności zarządzania organizacją i dostosowania do wymagań stawianych przez siły zbrojne, zastosowanie normy ogranicza ryzyko nieporozumień pomiędzy zamawiającym a firmą.
fot. certyfikat AQAP 2110, źródło: opracowanie własne
System zarządzania bezpieczeństwem i higieną pracy ISO 45001
ISO 45001 to pierwsza norma odnosząca się do bezpieczeństwa i higieny pracy, wydana przez Międzynarodową Organizację Normalizacyjną. Znajduje zastosowanie w organizacjach niezależnie od ich wielkości i profilu działalności.
Ukazała się w marcu 2018 roku i zastąpiła normę OHSAS 18001 oraz PN-N 18001. Wyznacza wymagania, które odnoszą się do systemu zarządzania bezpieczeństwem i higieną pracy. Zawiera wytyczne dotyczące jego stosowania w celu umożliwienia organizacjom poprawy wyników w zapobieganiu urazom i chorobom.
Norma ISO 45001 podkreśla znaczenie kwestii związanych z BHP w zakresie wizji, misji i celów organizacji, zwiększając ich oddziaływanie na kulturę organizacyjną. Uwzględnia zarządzanie ryzykiem i możliwościami, które wynikają z działania systemu zarządzania BHP. Mechanizmy normy dają organizacji pewność, że stosowany system zarządzania nadzoruje wszelkie zagrożenia, które mogą oddziaływać na funkcjonowanie organizacji. Chronią zdrowie i życie pracowników poprzez minimalizację ilości wypadków, a więc i kosztów z nimi związanych.
ISO 45001: 2018 wymaga, żeby organizacja prowadziła monitoring czynników zewnętrznych i wewnętrznych, które mogą mieć wpływ na jej funkcjonowanie. Monitoring musi być prowadzony przez osoby wyznaczone specjalnie do tego.
Norma podkreśla też kluczowe znaczenie kierownictwa organizacji w zarządzaniu BHP. W szczególności kładzie nacisk na odpowiedzialność kierownictwa w zakresie zapobiegania wypadkom podczas pracy, zapobiegania chorobom wynikającym z pełnionych obowiązków, zapewnienia bezpieczeństwa w miejscu pracy. Kierownictwo ma też za zadanie zapewnienie koniecznych zasobów do wdrożenia, funkcjonowania oraz doskonalenia systemu zarzadzania BHP. Konieczne jest też zapewnienie ze strony kadry menedżerskiej integracji procesów biznesowych z wymaganiami systemu zarzadzania bezpieczeństwem i higieną pracy. Ważna jest inicjatywa kierownictwa we wspieraniu wszystkich osób w organizacji, które mają wpływ na skuteczność funkcjonowania systemu zarzadzania BHP.
Mocne strony systemu zarządzania
Jako mocne strony systemu zarządzania w naszej firmie, zgodnego z PN-N ISO 9001:2015, AQAP 2110:2016, PN-EN ISO 45001:2018, audytor wskazał najwyższy poziom zapewnienia niezbędnych zasobów na realizację umów oraz planowanie i realizację zobowiązań wobec klientów.
-------------------------------------------------------
Źródła informacji wykorzystanych w artykule: www.iso.org.pl, www.pcbc.gov.pl, www.ccj.wat.edu.pl